Gry  -» Technikalia  -» Inne
 
 

 

Ztuninguj swoją grę

     Chcesz zrobić grę, która będzie ceniona przez innych, choć nie masz za wielkich umiejętności? Zajrzyj tutaj, a zobaczysz, jak małe i łatwe skrypty (lub triki) robią wielkie rzeczy.

#Trik 1 - efekt światła
     Widzieliście kiedyś grę z efektem światła? Chodzi mi tutaj o widoczność promieni słońca albo światło lecące z okien, lamp, płomieni itp. Tak więc prawie bez żadnej pracy można zrobić wcześniej wspomnianą "widoczność promieni słońca". Krok po kroku, jak uzyskać taki efekt światła:

    
Krok 1: Importuj ten obrazek do folderu picture swojego projektu:



     Krok 2: Stwórz event w postaci równoległego zdarzenia (Parallel process) w dolnym miejscu na mapie, na której chcesz uzyskać efekt światła.

     Krok 3: W zdarzeniu dodaj komendę: pokaż obrazek. Komendę tę ustaw tak, aby numer obrazka wynosił najlepiej 50 (na wypadek, gdybyś użył wcześniej innych obrazków na tej samej mapie) i wybierz obrazek "światło". Pozycja: X: 160, Y: 120. Powiększenie: 100 %. Przezroczystość: najlepiej ustaw obie połowy na 80 %. Brak koloru przezroczystego. 



     Krok 4: Włącz komendę czekaj i ustaw na dowolną ilość czasu, poczym zapisz zdarzenie.



     Krok 5: Podziwiaj efekt swojej pracy!



#Trik 2 - minimapa
     Być może z tym się już spotkałeś. Jest to trochę trudniejsze niż efekt światła, ale myślę, że sobie poradzisz. Krok po kroku, jak uzyskać minimapkę.

     Krok 1: Zrób mapę. Najlepiej nie większą niż 80 x 80, ew. 100 x 100, by minimapka nie zajmowała dużej części ekranu.

     Krok 2: Masz mapę? Przełącz na tryb grafiki dolnej i zobacz mapę w skali 1/8.



     Krok 3: Zrób screena i wytnij mapę, aby nie pozostało nic wokoło. Następnie zmniejsz ją do takiego rozmiaru, jaką ma mapka w RM (np. 80 na 80 pikseli, jeśli mapka ma 80 na 80 pól).



     Krok 4: Zapisz mapkę w pliku PNG. Skompresuj ten obrazek w Irfan View (ściągniesz program TUTAJ) do 8 bitów. Jeśli nie masz IV, to zapisz ten obrazek w innym obrazku, już skompresowanym tak, by nie stracić jakości obrazku. Zmień nazwę pliku na "mapka".



     Krok 5: Importuj obrazek do gry. Zaimportuj także ten obrazek i jako przezroczysty kolor ustaw biały.



     Krok 6: Stwórz 3 nowe zdarzenia w obojętnym miejscu na mapie - każde ma być równoległym zdarzeniem (Parallel process) i mieć położenie dolne.



     Krok 7: W pierwszym ustaw dwie komendy: pierwsza - Zmienna o nazwie "Hero - x" ustaw na: postać, bohater- koordynata X, druga  - zmienna o nazwie "Hero - y" ustaw na: postać, bohater - koordynata y.



     Krok 8: Masz pierwsze zdarzenie. Teraz drugie: Ustaw komendę "pokaż obrazek", wybierz zaimportowany krzyżyk i ustaw go jako numer 2. Użyj koloru przezroczystego, ale przezroczystość: ustaw obie połowy na 0%. I najważniejsze: pozycja ustaw na - przez zmienną X- zmienna Hero - x i Y- zmienna Hero - y. Następnie w zdarzenie zrób komendę czekaj i ustaw na 0,1 sek.

     Krok 9: W trzecim zdarzeniu ustaw komendę "pokaż obrazek", wybierz wyciętą wcześniej mapę i ustaw ją jako numer 1. Wyłącz kolor przezroczysty, a przezroczystość ustaw obie połowy na 35%. Pozycja: ustaw na, jeśli mapka ma np. 80 x 80 - ustaw na 40 x 40. Jeśli 100 x 50, ustaw na 50 x 25, zawsze 2 razy mniej. Następnie w zdarzenie zrób komendę czekaj i ustaw na dowolną ilość czasu.



     Krok 10: Gotowe! Powinno działać. Jeśli jednak nie działa, sprawdź, czy zrobiłeś wszystko po kolei tak, jak powinno być. 



#Trik 3 - mapping
     Spójrz na swoje mapy: ohyda! Same kwadraty, zero koloru i wszędzie pusto! Może spróbowałbyś to jakoś poprawić?



     Krok 1: Zaokrąglij kształt klifów, brzegi lasów itp. Walnij wszędzie jak najwięcej rodzajów podłoża (ale na zewnątrz, nie w pomieszczeniach). W pomieszczeniach dodaj jak najwięcej ścian - niech nie będzie wolnego miejsca. najlepiej, jeśli wszystko będzie ściśnięte.



     Krok 2: Napewno w chipsecie jest trochę dodatkowych elementów. Jeśli nie - dodaj je. Wtedy na mapkę wsadź kilka kolorowych roślin, różnych rodzajów podłoża. Tak, by nie było za pusto, ale bez przesady - dodaj troszkę drzewek, płoty w różnych miejscach, najlepiej o lekko nietypowych kształtach. Tak, żeby, co najważniejsze, jak najwięcej koloru.

K-lafior

 


Copyright 2004/07 by Tokei. All rights reserved by Tokei.
Layout by dominiczeK(dK) & Michu