Chcesz zrobić grę, która będzie ceniona przez innych, choć
nie masz za wielkich umiejętności? Zajrzyj tutaj, a zobaczysz, jak małe i łatwe skrypty
(lub triki) robią wielkie rzeczy.
#Trik 1 - efekt światła
Widzieliście kiedyś grę z efektem światła? Chodzi mi tutaj o widoczność promieni słońca
albo światło lecące z okien, lamp, płomieni itp. Tak więc prawie bez żadnej pracy można zrobić wcześniej wspomnianą "widoczność promieni słońca". Krok po kroku, jak uzyskać taki efekt światła:
Krok 1:
Importuj ten obrazek do folderu picture swojego projektu:
Krok 2: Stwórz event w postaci równoległego zdarzenia (Parallel process) w dolnym miejscu na mapie, na której chcesz uzyskać efekt światła.
Krok 3:
W zdarzeniu dodaj komendę: pokaż obrazek. Komendę tę ustaw tak, aby numer obrazka wynosił najlepiej 50 (na wypadek, gdybyś użył wcześniej innych obrazków na tej samej mapie) i wybierz obrazek "światło". Pozycja: X: 160, Y: 120. Powiększenie: 100 %. Przezroczystość: najlepiej ustaw obie połowy na
80 %. Brak koloru przezroczystego.
Krok 4:
Włącz komendę czekaj i ustaw na dowolną ilość czasu,
poczym zapisz zdarzenie.
Krok 5:
Podziwiaj efekt swojej pracy!
#Trik 2 - minimapa
Być może z tym się już spotkałeś. Jest to trochę trudniejsze niż efekt światła, ale myślę, że sobie poradzisz. Krok po kroku, jak uzyskać minimapkę.
Krok 1:
Zrób mapę. Najlepiej nie większą niż 80 x 80, ew. 100 x 100, by minimapka nie zajmowała dużej części ekranu.
Krok 2:
Masz mapę? Przełącz na tryb grafiki dolnej i zobacz mapę w skali 1/8.
Krok 3:
Zrób screena i wytnij mapę, aby nie pozostało nic wokoło. Następnie zmniejsz ją do takiego rozmiaru, jaką ma mapka
w RM (np. 80 na 80 pikseli, jeśli mapka ma 80 na 80 pól).
Krok 4: Zapisz mapkę w pliku PNG. Skompresuj ten obrazek w Irfan View (ściągniesz
program TUTAJ) do 8 bitów. Jeśli nie masz IV, to zapisz ten obrazek w innym obrazku, już skompresowanym tak, by nie stracić jakości obrazku. Zmień nazwę pliku na "mapka".
Krok 5: Importuj obrazek do gry.
Zaimportuj także ten obrazek i jako przezroczysty kolor ustaw biały.
Krok 6: Stwórz 3 nowe zdarzenia w obojętnym miejscu na
mapie - każde ma być równoległym
zdarzeniem (Parallel process) i mieć położenie dolne.
Krok 7: W pierwszym ustaw dwie komendy:
pierwsza - Zmienna o nazwie "Hero - x" ustaw na: postać, bohater- koordynata X, druga
- zmienna o nazwie "Hero - y" ustaw na: postać, bohater - koordynata y.
Krok 8: Masz pierwsze zdarzenie. Teraz drugie: Ustaw komendę "pokaż obrazek", wybierz
zaimportowany krzyżyk i ustaw go jako numer 2. Użyj koloru
przezroczystego, ale przezroczystość: ustaw obie połowy na 0%. I najważniejsze: pozycja ustaw na - przez zmienną X- zmienna Hero - x i Y- zmienna Hero - y. Następnie w zdarzenie zrób komendę czekaj i ustaw na 0,1 sek.
Krok 9: W trzecim zdarzeniu ustaw komendę "pokaż obrazek", wybierz
wyciętą wcześniej mapę i ustaw
ją jako numer 1. Wyłącz kolor przezroczysty, a
przezroczystość ustaw obie połowy na 35%. Pozycja: ustaw na,
jeśli mapka ma np. 80 x 80 - ustaw na 40 x 40. Jeśli 100 x 50, ustaw na 50 x 25, zawsze 2 razy
mniej. Następnie w zdarzenie zrób komendę czekaj i ustaw na dowolną ilość czasu.
Krok
10: Gotowe! Powinno działać. Jeśli jednak nie działa, sprawdź, czy zrobiłeś wszystko po kolei tak, jak powinno być.
#Trik 3 - mapping
Spójrz na swoje mapy: ohyda! Same kwadraty, zero koloru i wszędzie pusto! Może spróbowałbyś to jakoś poprawić?
Krok 1:
Zaokrąglij kształt klifów, brzegi lasów itp. Walnij wszędzie jak najwięcej rodzajów podłoża (ale na zewnątrz, nie w pomieszczeniach). W pomieszczeniach dodaj jak najwięcej ścian
- niech nie będzie wolnego
miejsca. najlepiej, jeśli wszystko będzie ściśnięte.
Krok 2:
Napewno w chipsecie jest trochę dodatkowych elementów. Jeśli
nie - dodaj je. Wtedy na mapkę wsadź
kilka kolorowych roślin, różnych
rodzajów podłoża. Tak, by nie było za pusto, ale bez
przesady - dodaj troszkę drzewek, płoty w różnych miejscach, najlepiej o lekko nietypowych kształtach. Tak,
żeby, co najważniejsze, jak najwięcej koloru.
|